Otizm spektrum bozukluğu tanılı ergenler ve aileleri için önemli proje!
Ege Üniversitesi akademisyenlerinin, Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) tanısı almış ergenlerin sosyal yaşama entegre olmasına, iletişim becerini geliştirmesine ve kendilerini ifade etme yeteneklerinin kazandırılmasına katkı sağlamak amacıyla geliştirdikleri proje, TÜBİTAK 1001-Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Projelerini Destekleme Programı kapsamında desteklenmeye hak kazandı. Proje kapsamında hazırlanan PEERS programı ise Türkiye’de uygulanacak, kanıta dayalı ve ebeveyn destekli ilk müdahale programı olacak.
Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Aysun Doğan’ın yürütücülüğünü yaptığı ve Tıp Fakültesi Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı öğretim üyeleri Prof. Dr. Tezan Bildik, Doç. Dr. Sezen Köse ve Psikolog Dr. Nagehan Demiral’ın araştırmacı olarak yer aldıkları proje, TÜBİTAK 1001-Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Projelerini Destekleme Programı kapsamında desteklenmeye uygun bulundu.
Proje ekibini makamında ağırlayarak tebrik eden Ege Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Necdet Budak, “Bu programın ülkemizde uygulanması, otizm spektrum bozukluğu tanılı ergenlerin sosyalleşmelerine, iletişim becerileri geliştirebilmelerine ve kendi hayatlarını sürdürebilmelerine katkıda bulunacak. Bu iletişim becerileri ise ergenlerin okula devam etmesine, okuldan mezun olmasına ve iş bulmasına olumlu yönde etki edecek. Ebeveynlerin programa aktif olarak katılmaları hem yaşadıkları ortak kaygıları ve problemleri paylaşmalarına hem de çocuklarını desteklemelerine olanak sunacak. İlgili bakanlıklar ve STK’lar ile iş birliği halinde bir çalıştay düzenleyerek proje sonuçlarını ve çıktılarını paylaşacağız. Egeli akademisyenlerin bu proje ile bilim dünyasına değerli katkılar sunacaklarına ve aileler için faydalı olacaklarına inanıyorum. Proje ekibine teşekkür eder, başarılarının devamını dilerim” dedi.
“Türkiye’de ilk olacak”
Projenin amacından bahseden Prof. Dr. Doğan, “Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB), belirtileri yaşamın ilk yıllarından itibaren ortaya çıkan ve yoğunlukla iletişim becerileri, sosyal etkileşim ve sosyal beceriler alanında zorlukları içeren nörogelişimsel bir bozukluktur. Bu durum, çocukların özellikle arkadaşlık ilişkileri kurması ve sürdürmesini olumsuz yönde etkilemektedir. OSB tanılı çocuk ve ergenlerin sosyal beceri eksiklikleri nedeniyle akranları tarafından dışlandıkları, reddedildikleri ve zorbalığa maruz kaldıkları görülmektedir. Bu proje kapsamında OSB tanılı ergenlerin sosyal becerilerini geliştirmek ve arkadaşlık ilişkilerini güçlendirmek amacıyla geliştirilen PEERS programını uygulayacağız. Ergenler ve ailelerinin eş zamanlı olarak katılacağı bu müdahale programı sonucunda ebeveynlerle ergenlerin bir arada çalıştığı, ebeveynlerin çocuklarına sosyal destek sağladığı bir ortam oluşturmayı hedefliyoruz” diye konuştu. Prof. Dr. Doğan, PEERS programının bu konuda Türkiye’de uygulanacak, kanıta dayalı ve ebeveyn destekli ilk müdahale programı olmasından dolayı memnuniyet duyduğunu da ifade etti.
Projenin Edebiyat Fakültesi ve Tıp Fakültesi iş birliğinde yürütüleceğini belirten Prof. Dr. Doğan, “Psikoloji bölümü lisans ve lisansüstü öğrencileri ile çocuk ve ergen ruh sağlığı ve hastalıkları uzmanlık öğrencisi doktorların bursiyer olarak görev alacağı büyük bir ekiple beraber çalışmalarımızı sürdüreceğiz. Üniversitemizdeki farklı disiplinlerden akademisyenlerin ve öğrencilerin bir araya gelmesi sayesinde kuramsal ve uygulamalı alanlara katkı sunmayı hedeflemekteyiz” dedi.